Follow:
Lifestyle Social Media

Zo gebruik je Instagram en krijg je meer volgers!

Instagram Highlights How to Canva @irishuijkman

Ik kan uren filmpjes kijken over social media en het krijgen van volgers, hoogstwaarschijnlijk omdat ik ook een media opleiding volg. Een goed profiel opbouwen op Instagram is niet moeilijk, maar je moet er wel wat voor doen. Die volgers komen niet vanzelf! In het afgelopen half jaar ben ik voor 800 naar 1600 volgers gegaan op mijn profiel (@irishuijkman) en nu leg ik jullie uit hoe ik dat gedaan heb!

1. Je profiel

Aan de hand van je profiel op Instagram kunnen mensen beoordelen of ze je gaan volgen of niet. Zorg daarom dat je profiel er goed uit ziet, met een herkenbare profielfoto en een leuke/aantrekkelijke biografie. In de bio moet je een leuk tekstje zetten (mogelijk over jezelf), waarmee je mensen kan overtuigen om op de volg knop te klikken. Op je profiel kan je ook je website (of adres) neerzetten, voor wat extra promotie. Wanneer je vaak verhalen/stories op Instagram plaatst, kan je de leukste in je highlights plaatsen op je profiel, zo kunnen mensen deze makkelijk terugkijken! Leer hier hoe je gemakkelijk je highlights er mooi uit kan laten zien.

2. Kies een thema

Als mensen verder kijken op je profiel, zien ze natuurlijk jouw foto’s. Het ziet er niet aantrekkelijk uit wanneer dit allerlei verschillende foto’s zijn met een heel uiteenlopende stijl. Kies er daarom voor om je aan 1 thema te houden. Plaats je graag foto’s in Amsterdam of juist van allerlei verschillende steden, wijk daar dan niet van af. Let er ook op dat je de foto’s op dezelfde manier bewerkt. Lightroom is een handige app, waarmee je de kleuren in je foto’s op elkaar af kan stemmen. Ik legde al eerder uit hoe ik mijn foto’s bewerk. Voordat je je foto plaatst, is het handig om een app als UNUM te gebruiken, om te kijken of je foto wel in je thema/feed past.

Instagram foto's bewerken @irishuijkman het feestje van iris

3. Gebruik goede foto’s

Als je foto’s gaat maken of zoeken, zorg dat dat deze foto’s allemaal dezelfde stijl & kwaliteit hebben. Gebruik niet de ene keer een camera en de andere keer een goedkoop telefoontje. Hoe ik mijn foto’s maak voor Instagram, kan je hier vinden! Als jouw thema geen zelfgemaakte foto’s bevat, kan je ook foto’s van andere mensen gebruiken, maar let hier op de auteursrechten! Wil je foto’s van andere Instagrammers reposten, vraag dan eerst toestemming en vermeld erbij dat het niet jouw foto is (zeker voor commerciële doeleinden). Je kan eventueel ook rechtenvrije foto’s van websites als Unsplash halen, hierbij heb je geen toestemming nodig van de eigenaar. Helaas zijn de meeste rechtenvrije foto’s al in een thema geschoten, dus is het meestal beter om zelf de foto’s te maken.

4. Gebruik goede onderschriften

Als je een foto plaatst, kan je een aantal dingen invullen. Zoals de locatie, ik raad dit aan altijd te doen, zo kan je meer/beter gevonden worden! Ook kan je mensen taggen die in de foto staan, wat ik ook altijd aanraad om te doen, ook om beter gevonden te worden! Tag niet alleen personen, maar ook merken (de kleding die je aan hebt), locaties (de bar waar je bent) of tag profielen die vaak andere reposten. Je kan er ook voor kiezen om je post te delen op andere sociale media (zoals Facebook), maar daar hou ik persoonlijk niet heel erg van. In de onderschrift van je foto, kan je je volgers echt aanspreken. Zet er ALTIJD iets boeiends in voor je volgers, nooit alleen een smiley of zelfs helemaal niets. Als je echt een interactie wilt, stel dan ook een vraag aan je volgers, die ze graag zouden willen beantwoorden. Zo kom jij achter de meningen van je volgers en krijg je meer reacties! Je kan in de onderschrift ook #hashtags gebruiken, waarmee jij wilt dat je foto gevonden wordt. Ik raad aan niet meer dan 15 hashtags te gebruiken en blijf altijd relevant. Zelf gebruik ik altijd #festivalblogger & #Hetfeestjevaniris en de rest van de hashtags hangt af van het soort post. #Amsterdam #Fitness #Redlipstick

5. Volg mensen die jou inspireren!

Je kan natuurlijk al je vrienden volgen, maar vergeet ook niet andere mensen te volgen. Volg accounts die op jou lijken, want zo is de kans groter dat hun jou terug volgen. Volg ook accounts die jou inspireren om het beste uit jezelf te halen. Je moet geen accounts gaan volgen die jou jaloers maken en totaal niet behulpzaam zijn. Omring jezelf met mensen die net zo gedreven zijn als jou. Wat je ook niet moet doen is een volg&ontvolg spelletje gaan spelen. Dus ga niet zoveel mogelijk mensen volgen (in de hoop van een terug-volger) en daarna al deze mensen weer ontvolgen, zo bouw je geen loyale relaties op en deze volgers ben je binnen no time weer kwijt! Toon echt interesse in je volgers, dan tonen ze dat ook bij jou. Er bestaan ook handige apps om te zien welke mensen je terug volgen en welke je hebben ontvolgt, zo hoef je ook geen aandacht te besteden aan mensen die dat wederzijds ook niet doen.

6. Post op vaste dagen! (consistentie)

Je gaat nooit populair worden op Instagram, als je nooit wat post. Stel daarom een doel voor jezelf op, waar je je aan kan houden. Bijvoorbeeld: elke maandagochtend in de trein zal ik 1 foto posten en elke donderdagmiddag na school/werk. Ik zelf post bijvoorbeeld 1 keer in de week, omdat ik het best wel druk heb met school, maar ik verplicht mezelf dit niet over te slaan! Je zult meer volgers krijgen als je vaker post. Sommige grote influencers posten zelfs elke dag! Zorg wel altijd dat je content bij je thema past. Je kan beter het posten een paar dagen uitstellen en een goede foto hebben, dan een foto plaatsen niet niet relevant is voor je volgers. Denk er dus aan, hoe vaak je in de week foto’s plaatst, zo vaak moet je ook foto’s gaan maken per week!

Instagram foto's @irishuijkman camera

7. Maak gebruik van Story’s

Als je veel gebruikt maakt van story’s, zal Instagram je zien als iemand die een verhaal aan het vertellen is en je sneller vooraan laten staan in de verhalen-tijdlijn. Veel story’s plaatsen zorgt er dus voor dat je sneller gezien wordt door je volgers. En hoe meer jij gezien wordt, hoe loyaler de volgers worden. Het is goed om zo’n 8 story’s op een dag te plaatsen. Story’s kunnen gebruikt worden voor allerlei dingen, zoals bijvoorbeeld: de posts die wel mooi zijn maar niet bij je Instagram thema passen, achter de schermen foto’s, vlog-style filmpjes waarin je je mening geeft over iets, foto’s van je dagelijkse bezigheden, of stel zelfs vragen aan je volgers. Hoe meer interactie jij hebt met je volgers, hoe beter!

8. BELANGRIJK: Laat je doelgroep weten dat je er bent!

Dit is de meest belangrijke stap! Mensen gaan jou niet kunnen vinden, als je niet laat weten dat je er bent. Zoek daarom zelf je doelgroep op! Like hun foto’s (de 3 tot 6 laatste foto’s die ze gepost hebben) en laat een oprechte reactie achter bij 1 of twee van deze foto’s! De kans is groot dat ze ook op jouw profiel kijken en je interessant genoeg vinden om terug te volgen. Wil je wat extra moeite doen? Volg deze mensen dan ook, dat maakt de kans van een terug-volg groter! Maar bedenk wel, ga ik deze persoon voor altijd blijven volgen en is deze persoon nuttig in mijn tijdlijn? Want anders heb je niet veel aan het volgen van deze persoon.


Ook wanneer er mensen op jou reageren, neem dan even de tijd om hun te bedanken voor de reactie. Stel een vraag misschien, grote kans dat ze nog een tweede reactie plaatsen! Hoe positiever jij op hun reageerd, hoe sterker de relatie en de kans dat ze vaker zullen reageren. Ook wanneer er mensen een DM sturen (private message) probeer dan altijd te reageren. Mensen stoppen moeite in jou, dus geef mensen deze moeite terug! Wanneer je je volgers zult negeren en geen waarde aan hun zal geven, zullen zij niet lang blijven rondhangen. Wees een echte community met je volgers.

9. Neem deel aan een Instagram-pod

Om het balletje te laten rollen, kan ik je aanraden deel te nemen aan een Instagram-pod. Dit is een groep met mensen die steeds elkaars foto’s liken en er ook op reageren. Het zijn dus soortgelijke account (zelfde thema’s) die elkaar supporten! Als je meer reacties hebt, nodigt het je volgers ook sneller uit om te reageren. Instagram denkt ook dat je goed bezig bent, als je veel op andere reageert en zij wederzijds ook bij jou. Helaas zijn Instagram-pods niet echt toegestaan via Instagram en moet je dus best goed zoeken om er eentje te vinden – of je komt gewoon in de Instagram-pod van hetfeestjevaniris.nl. Je kan bijvoorbeeld iemand vragen via dm of zij al in een pod zitten (noem het support groep, want Instagram kan je berichten zien en je wilt niet gebanned worden van het platform). Of je kan zelf een groep maken door mensen te vragen. Zo’n groep wordt meestal gevormd via Whatsapp of Telegram, om zo de regels van Instagram een beetje te ontwijken. In zo’n groep zelf moet je je wel aan regels houden, zoals: altijd met meer dan 4 woorden reageren of nooit iets in de groep zetten voordat je iedereen hebt gehad. Vind je een pod nog iets te heftig, dan kan je altijd nog aan je vrienden vragen om een reactie achter te laten, maar doe dat dan ook terug bij hun!

Maak deel uit van de Instagram-pod van hetfeestjevaniris.nl!

10. Connect je profiel met Facebook

Om nog net even iets meer uit je Instagram profiel te halen, raad ik je aan hem te koppelen met je Facebook-pagina, volgens mij kan dit alleen als je echt een (bedrijfs-)pagina hebt op Facebook. Dit zorgt ervoor dat je allemaal extra inzichten hebt over de foto’s die je op je Instagram plaatst. Je kan bijvoorbeeld zien hoe je doelgroep eruit ziet (woonplaats en leeftijd), maar ook wanneer je posts het meeste mensen bereikt hebben (dus op welke tijdstippen jij het best kan posten), en hoe ‘goed’ een foto het heeft gedaan op je profiel. Super handig om te weten, want zo weet je wat je volgers wel en niet leuk vinden! Met je Facebook profiel kan je ook advertenties plaatsen op Instagram, maar dat raad ik niet echt aan voor persoonlijke accounts (tenzij je iets groots te melden hebt). Je kan dan voor geld een advertentie laten plaatsen, die dan als reclame bij andere mensen in de tijdlijn wordt laten zien. Je kiest ook zelf aan wat voor soort mensen het wordt laten zien, dus je richt je advertentie alleen op jouw eigen doelgroep. Vooral voor bedrijven is dit een goede zet!

Conclusie

Oke, het leven van een influencer ziet er dus anders uit dan verwacht. Het is niet zomaar even een fotootje plaatsen op social media, want daar kom je tegenwoordig niet ver mee. Door het algoritme van Instagram moet je echt moeite stoppen in het platform om hogerop te komen. Dus wanneer jij een foto plaatst, die in je thema past, op een van je vaste dagen, waarop de meeste mensen het te zien krijgen, heb je ook nog eens een goed onderschrift nodig. Vervolgens deel je de geplaatste foto in je Instagram-pod en dan is het afwachten, op de eerste reacties. Want dan is het weer zover, je mag op alle reacties reageren! Je bent dus druk in de weer NA het posten van je foto. Volgers stromen ondertussen binnen, waarvan jij stuk voor stuk weer even het account bezoekt om wat likes en een reactie achter te laten. Zelfs de dagen na het posten ben jij nog bezig met liken en reageren op potentiële volgers en ook trouw bij de mensen in jouw eigen tijdlijn. Oh, en niet te vergeten 8 story’s per dag aan het plaatsen.

Zo, nu weet je wat er allemaal achter het krijgen van volgers schuilt. Ready to do this? ♥

Related:

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge