Follow:
Feestjes Review

Festival oordopjes van RAVE SAFE: Review!

festival oordopjes gehoorbescherming van RAVE SAFE gehoorscherming oordoppen festival geluid review (1)

Als die-hard feestbeest, moet ik natuurlijk ook een beetje uitkijken dat ik mijn oren niet overbelast met alle harde muziek. Het aantal decibel op festivals kan oplopen tot ruim boven de 100 en is daarom bij langdurig luisteren, schadelijk voor het gehoor. Om deze reden draag ik graag festival oordopjes. Maar niet elke gehoorbescherming werkt even fijn en goed, daarom testte ik voor jullie deze betaalbare oordoppen!

Wat gebeurt er met je gehoor als je geen festival oordopjes draagt?

Je hebt het misschien wel eens gehad: je komt thuis van een festival en hoort een enorme ruis in je oren, gelukkig is deze de dag erna weer verdwenen. Maar stel je eens voor dat deze ruis of piep in je oor opeens niet meer weg gaat. Wanneer je voor een lange tijd blootgesteld bent aan harde geluiden, is de kans groot dat je tinnitus krijgt (oftewel, een permanente piep in je oren). Je vindt gehoorbescherming misschien stom of vervelend en dat is begrijpelijk. Maar ik kan je verzekeren, tinnitus is veel vervelender dan af en toe oordopjes dragen op festivals.

gehoorbescherming van RAFE SAFE gehoorscherming oordoppen festival geluid review (1)

Over de festival oordopjes van Ravesafe.nl

Wieger, de eigenaar van RAVE SAFE, nam contact met mij op. Hij vroeg mij niet alleen samen met hem te werken, maar vertelde ook zijn verhaal. Wieger heeft namelijk zelf een permanente gehoorbeschadiging opgelopen en gunt het niemand anders om dit mee te maken. Daarom ontwikkelde hij zelf een aantal festival oordopjes, zodat iedereen fijn kan blijven genieten van zijn/haar oren! De Startset bevat 1 paar geavanceerde 19 dB dempende akoestische membraanfilters, door deze filters kan je spraak en muziek beter horen, terwijl de harde geluiden gedempt worden. Het gedeelte van de oordop dat je oor ingaat is gemaakt van transparant biologisch afbreekbaar polyethyleen. Je heb de keuze uit drie maten, die je allemaal geleverd krijgt bij je bestelling. Het menselijk lichaam kan niet allergisch reageren op dit materiaal, zoals dat wel voorkomt bij oordoppen gemaakt van siliconen. Eventuele accessoires kunnen ook gekocht worden op de website, zoals een nekkoord of een reserve muziekfilter.

Mijn review van de festival oordoppen van Ravesafe.nl

Ik droeg de gehoorbescherming voor het eerst bij A State Of Trance, een indoor trance feest waar de muziek zeker niet zacht staat. Ik draag zelf de medium maat oordoppen, omdat ik vond dat de small nog niet helemaal goed vast bleef zitten. Je krijgt de oordoppen in een handig kokertje, dus ze zijn makkelijk mee te nemen aan je sleutel. Ik deed de oordopjes in voordat (!) ik naar binnen ging bij het feest. Dit helpt alvast met wennen aan de oordoppen en je bent al gelijk beschermd vanaf het begin van het feest.

De muziek die binnenkomt via de muziekfilters klinkt enorm zuiver. Ik merkte geen verschil met de manier waarop ik normaal (zonder oordoppen) naar muziek zou luisteren. Een enkele keer deed ik de oordopjes uit om het verschil te horen, maar dan deed ik ze snel weer in. De muziek klonk zelfs fijner met de oordoppen in, als minder gedreun door je oren. Waar ik wel aan moest wennen is dat je jezelf wat beter hoort praten als normaal, daardoor praatte ik soms heel zacht en konden mijn vrienden mij niet verstaan. Maar gelukkig raakte ik daar snel aan gewend. Je moet natuurlijk niet vergeten dat je op een muziekfestival staat, waar je gewoon boven de muziek uit moet schreeuwen om met iemand te praten. Toen ik de gehoorbescherming na een avondje feesten weer uitdeed, merkte ik dat de piep die ik normaal zou horen echt minimaal was! I’m a happy kid!

rave safe