Follow:
Spelletjes

Kaartspel: Supercats review!

De quarantaine tijd heeft ervoor gezorgd dat ik veel spelletjes ben gaan spelen. Ik speelde op een gegeven moment wel elke dag een (bord- of kaart)spel, dit zette me aan het denken: wat nou als ik in deze moeilijke tijden geen festivals meer review, maar bordspelletjes. Bij deze mijn eerste spel review van het spel: Supercats van White Goblin Games (die is uitgekomen op 8 juni 2020).

De uitleg van Supercats

Spelers: 3-6
Leeftijd: 8+
Speeltijd: 15 minuten
Taal: Nederlands

“Het dreigende metalen silhouet van een reusachtige Robodog zweeft boven de eetbakken van onze pluizenbollen. In de duisternis hebben de honden een groots plan bedacht: ze willen alle kattenvoerfabrieken van de planeet afsluiten. Een handvol heldhaftige katten ziet gelukkig een manier om deze bedreiging te stoppen. Het is tijd om je team te vormen! Wees dapper Supercats! Alle kattenbuikjes rekenen op jullie!” White Goblin Games.

Het spel heeft twee rondes. In de eerste ronde ga je bepalen welke speler er met zijn Supercats tegen de Robodog mag gaan vechten. Door middel van de getallen 0 t/m 5 met je handen te gebaren, kan je zien wie er een kat-kaartje mag omdraaien, om zo te veranderen in een Supercat. Degene met het hoogst unieke getal (dus: als er geen andere spelers dit getal gebaren), mag een bijbehorende opdracht uitvoeren, bijvoorbeeld: draai een kaartje om of draai een kaartje van een andere speler terug etc. Wie alle vijf de normale kat-kaarten als eerst in Supercats heeft veranderd, heeft de eerste ronde gewonnen.

In de tweede ronde spelen alle andere spelers de rol van de Superdog en moeten er weer 0 t/m 5 vingers in de lucht worden gehouden. Als de speler met de Supercats een uniek getal gebaart, mag deze het aantal kaartjes van de Robodog vernielen ter hoogte van dit getal (dit doe je door de kaarten om te draaien). Als de speler geen uniek getal heeft, gaat er een kat-kaartje verloren. Ze kunnen weer tot leven gewekt worden als de Supercat speler ‘0’ als uniek getal speelt. De Robodog kan zichzelf niet meer tot leven wekken als de kaartjes eenmaal zijn omgedraaid.. Het spel eindigt wanneer de Robodog of de Supercats zijn uitgeschakeld.

De kwaliteit

Toen ik het spel openmaakte, werd ik gelijk verliefd op de kaartjes! De illustraties zijn zo geweldig mooi gemaakt. De normale ‘cats’ zijn echt heel schattig, maar de ‘Supercats’ zijn al helemaal geweldig. Je ziet dat er echt veel tijd en aandacht in het spel is gestoken en daar hou ik van.

Ik vind het wel jammer dat de ‘Robodog’ uit kaartjes bestaat, want als je er per ongeluk eentje kwijt raakt is de Robodog gelijk niet meer compleet. Het hadden misschien iets dikkere kaartjes mogen zijn of misschien zelfs een draaibaar bordspel.

Waar lijkt het op?

De illustraties van Supercats doen me ergens denken aan Exploding Kittens, maar het spel zelf doet me meer denken aan ‘Steen, papier, schaar’. De Robodog in elkaar zetten is dan net weer even puzzelen. Terwijl het tegen elkaar strijden me doet denken aan Machi Koro (waarbij je ook kaartjes om moet draaien). Kortom: een heel leuk spel met verschillende spelelementen, waardoor het eigenlijk helemaal niet lijkt op een ander spel.

Wat is er leuk aan Supercats?

• Het spel duurt niet lang en is dus snel even gespeeld.
  • Katten zijn leuk, duhh!